جزئیات سوال
پاسخ ها
مصطفی امامی
۱۳۹۶/۰۵/۱۱ ۰۰:۱۷
مراحل تنظیم شکایت:
در ابتدای امر شما بایستی یک شکواییه در سایت قوه ی قضاییه ثبت نمایید. برای این کار به سایت http://judcms.ir/ مراجعه کنید و به قسمت ارائه شکوائیه بروید. در این صفحه شکواییه ی خود را تنظیم کنید و در صفحات بعدی به ترتیب اطلاعات شاکی و متشکی عنه را وارد کنید. در پایان کار علاوه بر زدن دگمه ی ارسال یک پرینت از شکواییه تهیه نمایید و با در دست داشتن شکواییه به دادسرای ناحیه ی ۳۱ تهران مراجعه کنید. پس از ورود به دادسرا به اتاق “عریضه نویسی” مراجعه کنید. در این جا پس از دریافت یک سری اطلاعات باید برای تهیه ی تمبر اقدام کنید. محل تهیه ی تمبر در خیابان میرعماد واقع است. پس از تهیه ی تمبر به طبقه ی چهارم دادسرا بروید. در اینجا شما به شعبه ی کشیک دادیاری هدایت میشوید. کل زمان موردنیاز برای تکمیل این فرآیند حداکثر یک ساعت میباشد.
در هنگام تهیه ی شکایتنامه و بعد از آن به نکات زیر توجه نمایید:
از شکایت کردن نترسید: احتمالا شما هم شنیدید که برای پیگیری یک پرونده ی قضایی باید “دوندگی” زیادی کرد. اما در پرونده های مربوط به این قسم جرائم اگر مدارک کافی در پرونده موجود باشد دیگر نیازی به مراجعات مکرر شما نیست. اما حداقل یکبار و حداکثر سه بار از شما میخواهند تا به دادسرا مراجعه کنید.
مدرک جمع کنید: تا میتوانید مدرک جرم جمع کنید. توجه کنید که در این مورد حتی ایمیلها و چتهای صورت گرفته در یاهو مسنجر هم اعتبار دارند. به همین دلیل در پرینت گرفتن و ذخیره کردن محتویات چت ها کوتاهی نکنید. ضمن اینکه مدارک موجود در سایتهای معتبر اعتبار بیشتری دارند. مثلا اگر شما از طریق پشتیبانی یک سرویس معتبر متوجه کلاه برداری شده اید حتما مکاتبات صورت گرفته را پرینت کنید.
برای تمام ادعاهایتان مدرک داشته باشید: توجه کنید که هنگام رسیدگی به پرونده دادیار یا داستان درباره ی جزئی ترین مسائل موجود در شکایتنامه از شما سوال میپرسند. پس در شکایتنامه تان ادعایی نکنید که بعدا نتوانید آن را ثابت کنید. به خاطر همین هیچ گاه در شکایتنامه تان سعی در تهمت زدن به متشاکی نداشته باشید چون بعدا برای تان دردسرساز میشود.
خوب حرف بزنید: پرونده های مربوط به کلاه برداری های ایترنتی و جرایم رایانه ای همیشه دارای شبهه های زیادی هستند. به خاطر همین دادیار و داستان مدام از شما سوال میکنند. در این جا شما باید تا میتوانید موضوع را روشن کنید و اجازه ندهید که فرد مخاطبتان دچار شک و تردید شود. که اگر این اتفاق بیفتد بعدا کار شما سخت تر خواهد شد. سعی کنید تا جایی که امکان دارد از کلمات تخصصی استفاده نکنید در غیر اینصورت تمام کلمات را با حوصله توضیح دهید.
به مدارکتان استناد کنید: در خلال صحبتها و اظهاراتتان حتما به مدارک موجود در پرونده استناد کنید. این کار به اظهاراتتان اعتبار خاصی میبخشد.
با حوصله بنویسید: در زمان رسیدگی به پرونده سوالاتی از شما پرسیده میشود. این سوالات ناشی از شک و شبهه های موجود در شکایتنامه است. پس از اینکه شما سوالات موردنظر را شفاهی پاسخ بدهید از شما خواسته میشود تا گفته هایتان را کتبا بنویسید. در این مرحله با حوصله و دقت بنویسید و تمام جزئیات را هم ذکر کنید. از کمبود مکان برای نوشتن هم نترسید. به شما ورق اضافه هم میدهند
مدارکتان را به فارسی هم ترجمه کنید: افرادی که در این دادسرا به پرونده ها رسیدگی میکنند غالبا تا حدودی با زبان انگلیسی آشنایی دارند اما اگر مدارک شما همگی به زبان انگلیسی میباشد سعی کنید تمامی آنها را در برگه ای جداگانه ترجمه کنید. این کار به تسریع روند رسیدگی پرونده کمک میکند.
از دادن اطلاعات شخصی نهراسید: برای اثبات موجودیت و حقیقت مدارکی که به پرونده اضافه شده است احتمالا شما مجبور خواهید شد که رمز عبور ایمیل و اکانتهای دیگرتان را به مامورین بدهید. از انجام این کار نترسید. اطلاعات شما محفوظ خواهد ماند.
به نقل از سایت www.estekhtam.com
مصطفی امامی
۱۳۹۶/۰۵/۱۱ ۰۰:۱۳
ادرس :خیابان شریعتی، بالاتر از چهار راه طالقانی، نرسیده به بهار شیراز، نبش کوچه فرهاد
مصطفی امامی
۱۳۹۶/۰۵/۱۱ ۰۰:۱۳
سلام
ضمن طرح شکایت در دادگاه ویژه جرایم رایانه ای تهران (دادسرای ناحیه ی ۳۱ استان تهران) میتوانید پیگیری نمایید