جزئیات سوال
پاسخ ها
مهرزاد مسیحی
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۲۳:۴۶:۱۷
همانگونه که اقای هوشمند فرمودند و همچنین چون طلاق ایقاع است نه عقد لذا نیازی به اراده زن نمی باشد برای صحت یا عدم ان باید شرایط صحت طلاق صحیح بررسی شود
حسین هوشمند
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۲:۳۵:۴۱
سلام
طبق مقررات شرعي اختيار طلاق دست مرد هست و زن اختياري در اين مورد ندارد تا شوهر وي را مجبور نمايد .امري كه ذاتا اختياري هست اجبار در آن مطرح نخواهد بود . اينكه فرموديد چنين طلاقي نزد اماميه صحيح نبوده ، هيچ سندي ندارد . لذا مقدمه سوال صحيح نيست . علي ايحال طبق قانون مدني طلاق صحيح است و همانطور كه همكار محترم فرمودند احوال شخصيه ايرانيان غير شيعه تابع مذهب خودشان هست كه در اينصورت نيز طبق مذهب حنفي طلاق صحيح خواهد بود .
موسسه حقوقی یگانه عدل آفرین - محمد غلامی
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۲۰:۰۲:۱۰
سلام و عرض ادب
ماده واحده قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه در محاکم، مصوب 10/5/1312، در این ماده مقرر شده است:
«نسبت به احوال شخصیه و حقوق ارثیه و وصیت ایرانیان غیرشیعه که مذهب آنان به رسمیت شناخته شده، محاکم باید قواعد و عادات مسلّمه متداوله در مذهب آنان را جز در مواردی که مقررات قانون راجع به انتظامات عمومی باشد، به طریق ذیل رعایت نماید:
1-در مسائل مربوط به نکاح و طلاق، عادات و قواعد مسلّمه متداوله در مذهبی که شوهر پیرو آن است.
2-در مسایل مربوط به ارث و وصیت، عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهب متوفی.
3-در مسایل مربوط به فرزند خواندگی، عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهبی که پدر خوانده یا مادر خوانده پیرو آن است».
طبق ماده مذکور، مسائل مربوط به طلاق پیرو مذهب شوهر می باشد. با توجه به سوال شما که در آن مذهب شوهر را حنفی عنوان نمودید و این نکته که حنفی ها چنین طلاقی را صحیح می دانند، طلاق واقع شده صحیح می باشد و زن مطلقه شده است و منعی در مورد ازواج مرد شیعه با این زن وجود ندارد.
موفق باشید